موتور خودرو چیست؟
پریسا علی نیا
موتور خودرو یا قلب خودرو از چه اجزایی تشکیل شده و چه کارایی برای خودرو دارد؟ حتی اگر فردی فنی نیستید حداقل آشنایی را با خودرو داشته باشید
همه چيز را درباره ی موتور خودرو و اجزای آن بدانیم!
حتما براتون اتفاق افتاده که کاپوت یک اتومبیل رو بالا زده باشید و از پیچیدگی چیزهایی که میبینید سرگیجه گرفته باشید!
چون در نگاه اول موتور ماشین شبیه به یک سیسمتی میمونه که انگار هیچ نظم و ترتیبی نداره و هیچی سرجاش نیست.
اگر شما هم مثل من کنجکاو هستین که بدونین تو این سیستم پیچیده و بسته چی میگذره، تا آخر این مقاله همراه من باشید.
اجزای تشکیل دهنده موتور خودرو:
1- شمع خودرو:
با ایجاد یک جرقه باعث مشتعل شدن مخلوط سوخت و هوا میشود. اینجاست که احتراق اتفاق میفته.
البته که این جرقه باید در زمان درست و مناسب صورت بگیرد.
2- سوپاپ ها:
سوپاپ های ورودی و خروجی با باز و بسته شدنشون، باعث ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج گازهای خروجی میشن.
3- پیستون:
قطعه فلزی که استوانه ای شکل هست و داخل سیلندر بالا و پایین میشود.
4- رینگ های پیستون:
برای آب بندی فاصله پیستون و داخل سیلندر تعبیه شده اند.
5- شاطون:
پیستون رو به میل لنگ وصل میکنه.
6- میل لنگ:
حرکت رفت و برگشت پیستون رو به حرکت دورانی تبدیل میکنه.
7- کارتر:
کارتر میل لنگ رو احاطه کرده و روغنیه.
مشکلات موتور خودرو:
خب طبیعتا هر کدوم از اجزای موتور به درستی کار نکنن، باعث ایجاد مشکل در سیستم موتور خودرو میشن.
اما خب از مهمترین مشکلاتی که پیش میاد اختلاط بد سوخت یا ضعیف بودن جرقه است.
در هنگام بروز این مشکلات و همینطور مشکلات دیگری مانند:
روشن نشدن اتومبیل.
درست کار نکردن سیستم خنک کننده موتور.
یا مشکلات دیگر میتوانید با شماره امداد خودرو اصفهان تماس بگیرید تا از شر مشکلات خودرویی خود در امان باشید.
همچنین علاوه بر این در صورت نیاز به مکانیک سیار سمنان میتوانید با مشاوران بصورت رایگان در تماس باشید.
راه های تقویت موتور خودرو:
تولید قدرت بیشتر در موتور.
افزایش حجم موتور: به معنی بیشتر شدن قدرت است که با سیلندر بزرگتر یا اضافه کردن سیلندر مقدور میباشد.
افزایش نسبت تراکم: استفاده از بنزین با درصد اکتان بالا باعث افزایش قدرت موتور میشود.
افزایش مواد داخل سیلندر: با استفاده از توربو شارژرها و سوپر شارژرها هوای ورودی فشرده میشود و هوای بیشتری داخل سیلندر پر میشود.
خنک کردن هوای ورودی: استفاده از اینتر کولر که هوای فشرده از داخل آن رد شده و خنک میشود.
سهولت ورود هوا: استفاده از فیلترهای بزرگ هوا – استفاده از دو سوپاپ ورودی در هر سیلندر.
سهولت تخلیه گازهای خروجی: افزودن سوپاپ خروجی ثانویه.
تزریق سوخت: استفاده از انژکتور که سوخت رو به صورت مساوی بین سیلندرها توزیع میکند.