علت داغ شدن موتور ماشین در سرعت بالا و سربالایی ها، معمولا به دلیل کمبود آب، شل بودن تسمه پروانه، خراب بودن لوله های جنت، خرابی پمپ آب و ترموستات است.
داغ شدن بیش از حد خودرو یکی از اشکالات رایجی است که مالکان و رانندگان خودرو با آن مواجه هستند.
دلایل مختلفی برای داغ کردن موتور ماشین وجود دارد، بعضی از این دلایل مثل نشتی سیستم خنک کننده، مسدود شدن شیلنگ ها در اثر خوردگی و رسوبات معدنی، مشکلات رادیاتور یا خرابی پمپ آب هستند.
سیستم خنک کننده خودروی شما همیشه تحت فشار و دمای بالا است و به همین خاطر به مرور زمان باعث بروز مشکلاتی در داغ شدن موتور شود. داغ کردن بیش از حد قاتل موتورماشین است.
خیلی مهم است که بتوانید علائم هشدار دهنده داغ شدن بیش از حد موتور و علت داغ شدن موتور ماشین را شناسایی کنید.
اگرچه ممکن است مشکلی دور از ذهن به نظر برسد، اما ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق بیفتد.
مراقبت از سیستم خنک کننده خودرو – و تمام قطعات همراه با آن – یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد ماشین شما است.
هدف این مقاله اشاره به مشکلات کلیدی است که می توانند علت داغ شدن موتور ماشین باشند و راه حل آن را بیان می کند.
اگر در استان اصفهان با داغ شدن موتور ماشین تان رو به رو شدید، بدون هیچ استرسی با شماره مکانیک سیار اصفهان تماس بگیرید و مشکلات خودتان را با او در میان بگذارید
مکانیک سیار برای بررسی دقیق تر موضوع، در کمترین زمان ممکن خود را به محل شما میرساند
دلایل و علت داغ شدن موتور ماشین چیست؟
در اینجا بیش از ده دلیل معمول که منجر به گرم شدن بیش از حد موتور خودرو می شود، آورده شده است:
۱. کمبود آب در سیستم خنک کننده:
اگر در سیستم خنک کننده خودرو نشتی دارید، مایع خنککننده از طریق سوراخ میچکد و هوا از طریق نشتی وارد سیستم میشود.
این امر باعث ایجاد قفل هوا در سیستم خنک کننده می شود و ورود مایع خنک کننده به موتور دشوار می شود و در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد آن می شود.
نشتی و یا کمبود آب را کنترل کنید ولی قبل از اضافه کردن آب نیم ساعت جهت خنک شدن موتور صبر کنید.
معمولا کمبود آب شایعترین علت داغ شدن موتور ماشین است
۲. تسمه پروانه شل است:
شل بودن تسمه پروانه خودرو نیز می تواند دلیلی برای گرم شدن بیش از حد موتور باشد.
اگر تسمه شل یا شکسته باشد، حجم صحیح جریان مایع خنک کننده را حفظ نمی کند و باعث گرم شدن بیش از حد می شود.
بنابراین وقتی متوجه شل شدن آن شدید، سفتی تسمه پروانه را به مقدار مشخص شده تنظیم کنید و در صورتی که تسمه خراب شده باشد آن راتعویض کنید.
انجام معاینات منظم تسمهها، شیلنگها و مایعات میتواند به شما اطمینان دهد که خودروی شما تا کیلومترها در جاده بهدرستی کار می کند.
۳. لوله های جنت خراب است.
اگر لوله های جنت خراب شده باشد، منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود.
حتما آن ها را تعویض کنید.
۴. درب رادیاتور خراب و یا مناسب نیست.
رادیاتور بخش مهمی از سیستم خنک کننده است که گرما را از موتور خودروی شما خارج می کند.
بنابراین، اگر به دلیل نشتی و گرفتگی درست کار نکند، می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد خودرو شود.
واشر درب رادیاتور را کنترل کنید و مطمئن شوید که در حالت خوبی است و درب رادیاتور نسبت به درجه حرارتهای متفاوت مناسب عمل می کند، در غیر این صورت تعویض نمایید.
همچنین می توانید توسط مکانیک سیار خودرو یک بازرسی کلی از شیلنگ ها، تسمه ها و رادیاتور انجام دهید تا به شناسایی مشکلات سیستم خنک کننده قبل از تشدید آنها کمک کند.
علت داغ شدن موتور ماشین در بیشتر مواقع به خرابی های مربوط به رادیاتور بر میگردد.
۵. مدار دستگاه خنک کننده گرفتگی دارد.
اگر مدار دستگاه خنک کننده گرفتگی داشته باشد مانع از جریان مایع خنککننده در سیستم میشود و باعث گرم شدن بیش از حد خودرو میشود. حتما آن را عوض کنید.
۶. ترموستات خراب است.
اگر یک ترموستات خراب و بسته دارید، مایع خنک کننده نمی تواند از سیستم عبور کند.
این می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد موتور ماشین شما شود.
درست مانند هر قسمت از ماشین شما، ترموستات ممکن است از کار بیفتد.
اگر ترموستات از کار بیفتد، می تواند برای موتور مشکل ایجاد کند، زیرا ترموستات مایع خنک کننده را تنظیم می کند و از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند.
علاوه بر گرمای بیش از حد، علائم خرابی ترموستات می تواند شامل نوسانات نامنظم دما و/یا نشت مایع خنک کننده در زیر خودرو شما باشد.
خرابی ترموستات از مهمترین علت داغ شدن موتور ماشین به شمار میرود و میتواند دردسرهای زیادی برایتان به وجود آورد
۷. دلکو میزان نیست.
اگر دلکو تنظیم نباشد، منجر به داغ کردن موتور ماشین می شود. طبق مشخصات داده شده در دفترچه ماشین را تنظیم کنید.
۸. پمپ آب خراب و یا نشت می کند.
پمپ آب اغلب به عنوان قلب سیستم خنک کننده شما در نظر گرفته می شود.
اگر به درستی کار نکند، می تواند باعث داغ شدن بیش از حد خودرو شود.
پمپ آب اساسا مایع خنک کننده را در سیستم خنک کننده حفظ می کند.
مایع خنک کننده گرما را از موتور جذب می کند و توسط پمپ آب از طریق شیلنگ ها به رادیاتور منتقل می شود.
هنگامی که رادیاتور گرما را از مایع خنک کننده خارج می کند، مایع خنک کننده به موتور باز می گردد و چرخه دوباره شروع می شود.
بنابراین، مشکلات پمپ آب، مانند نشتی، می تواند باعث داغ کردن موتور ماشین شود.
از علائم رایج خرابی پمپ آب نشت مایع خنک کننده زیر خودرو و خروج بخار از رادیاتور است.
پمپ آب را تعمیر و یا تعویض نمایید.
۹. عیب در لوله خارجی اتصال به رادیاتور جهت تنظیم و خروج بخار آب.
اتصال لوله را از نظر نشت کنترل کنید.
۱۰. راههای عبور هوا به رادیاتور مسدود شده
مخصوصا اگر مسیرهای عمود بر رادیاتور با آشغال و یا حشراتی مثل (پروانه، مگس) مسدود شود باعث داغ شدن موتور می شود.
مسیرها را به وسیله گریس حل شده در آب باز کنید. از به کار بردن وسایل خشن خوداری کنید.
۱۱. ترمال سوئیچ پروانه برقی خراب است.
حتما از متخصص کمک بگیرید.
۱۲. آوانس اتوماتیک دلکو خراب است.
اگر گرفتگی وجود دارد بر طرف سازید.
لوله مکشی را چک کنید. آوانس دلکو را طبق مشخصات داده شده در کاتالوگ اتومبیل تنظیم کنید.
قطعات فرسوده را تعویض نمایید.
با تعویض قطعات فرسوده خودرو میتوانید به کاهش موارد علت داغ شدن موتور ماشین کمک کنید
سخن آخر
علت داغ شدن موتور ماشین در سرعت بالا یا سربالایی ممکن است چندین عامل داشته باشد.
برخی از این عوامل عبارتند از
- نشتی در سیستم تهویه: اگر در لولهها یا رادیاتور خودرو نشتی وجود داشته باشد، ممکن است مایع خنککننده کافی به موتور نرسد و دمای آن بالا رود.
- مایع خنککننده غلیظ: اگر مایع خنککننده کیفیت مناسب نداشته باشد یا در فصول سرد غلظت بالایی داشته باشد، ممکن است جریان آن در شریانهای سیستم تهویه کم شود و باعث گرم شدن موتور شود.
- انسداد در شریان سیستم تهویه: اگر شبکههای داخل یا خارج رادیاتور کثیف یا مسدود شده باشند، ممکن است جلوگیری از عبور هوا یا مایع خنککننده کنند و دمای موتور را افزایش دهند.
- خرابی ترموستات: ترموستات قطعهای است که دمای مایع خنککننده را کنترل میکند و در صورت خراب شدن، ممکن است باعث شود که مایع خنککننده زودتر یا دیرتر از حد نرمال به رادیاتور برسد و دمای موتور را تغییر دهد.
- خرابی واترپمپ: واترپمپ قطعهای است که با کمک تسمه تایم، مایع خنککننده را در سیستم تهویه جابجا میکند. اگر واترپمپ خراب شده باشد، ممکن است جریان مایع خنککننده کافی نباشد و داغ شدن موتور را ایجاد کند.
- خرابی فن: فن قطعهای است که هوا را به رادیاتور هدایت میکند و در صورت خاموش شدن یا کار نکردن به درستی، باعث کاهش خنک شدگی رادیاتور و افزایش داغ شدگی موتور میشود.
برای جلوگیری از داغ شدگی موتور، لازم است سروس و نگهداری منظم سیستم تهویه را انجام داد و هر گونه نقص یا خرابی را بلافاصله برطرف کرد.
همچنین باید به حجم و کیفیت مایع خنککننده توجه کرد و آب رادياتور را هر ۱۵ هزار کیلومتر یا ۶ ماه یک بار تعویض کرد.
در زمان رانندگی نیز باید به دمای موتور توجه کرد و در صورت بالا رفتن آن، اقدامات لازم را انجام داد.